كلنا الوطن
kolonaalwatan
kolonaalwatan
kolonaalwatan
أهم الأخبار

الدكتور رمضان الكيال يكتب: طرق علاج السكر بالأكل

الدكتور رمضان الكيال
الدكتور رمضان الكيال


الاخوه والاخوات الاعزاء، نستكمل اليوم الحديث عن مرض السكر، ونركز فى هذا الجزء على توضيح اعراض المرض وكيفية علاجه باستخدام الطب الوظيفى بدون ادوية، فبسم الله نبدأ ونقول:
نتابع هنا الحديث عن مرض السكر نوع تانى، نصحنا فى الجزء السابق انك تقلل السكر والنشويات، حتى لا يرتفع الانسولين فى جسمك، هل تعلم اعراض السكر المُرتفع؟ اول شىء الجلوكوز هو سم فى دمك وجسمك، تانى شىء شبكية العين بتعتل وتفسد، ثالث عرض من المضاعفات الكلي بتقل وظائفها وتفشل مع الوقت، آخر عرض من المُضاعفات الاعصاب بتعتل وتلتهب ويحصل وغز وخدران للأطراف يدين وقدمين، لا ينفع أن تستمر الاعصاب فى وسط سكرى عالى طول الوقت مهما تناولت علاجات للاعصاب، لن تزول الالام، حتى الشفايف ممكن تنمل.
والسبب إن السكر عالى من سنين طويلة، وانت بتعالج الانسولين وسايب السبب وهو السكر، انت شغال على تقوية الانسولين والسكر مازال بيعلى، مشكلتك مش مع الانسولين، مشكلتك مع السكر، وقف اكل السكر ايًّ كان مصدره، حلويات وعسل وفواكه ومخبوزات ونشويات مثل المكرونة والمعجنات، الطبيب الذى يقول لك تاكل كل حاجه بجرعات متوسطه لازم تغيره، لابُد الطبيب يغير عادات الاكل عند المريض، ويجرب معه شهر واتنين وعشرة، قبل ما يوصف له علاج او يقرر له ادويه.
فى مصيبة اخرى إن الطبيب يُعطى لمريض سكر نوع تاتى انسولين، وتلك اكبر غلطه يرتكبها الطبيب مع المريض، تقول له شكرا وتغيره فورا.
عندك اربع تعليمات يجب ان تتبعها:
*اولا... تاكل دهون مفيده غير مُشبعه براحتك وتاكل لحوم براحتك وتاكل اسماك براحتك.*
*ثانياً... توقف تناول السكر تماما واكلك يكون صفر نشويات، اعمل حسابك ان الدقيق الابيض مثل السكر تماماً، يُعَد من السموم البيضاء للانسان.*
*ثالثاً.... تاكل بيض براحتك وممكن تصل الى خمس بيضات فى البوم فلا ضير.*
*رابعاً.... الفواكه المسكره ممنوع خالص،لأنها مليانه فراكتوز، تاكل منها فقط الفراوله والتوت والكيوى والكرز والافوكادو والجوافه والتين الشوكى.
ولذلك انتشر فى العالم كله نظام دايت الكيتوچينيك، وهذا نظام غذائى اكتشفوه حديثاً بيعالجوا بيه كثيراً من الامراض، وهذا ما سنتعرض له فى الجزء القادم ان شاء الله وشكراً.